Buenos dias! - Reisverslag uit Cusco, Peru van peruganger - WaarBenJij.nu Buenos dias! - Reisverslag uit Cusco, Peru van peruganger - WaarBenJij.nu

Buenos dias!

Door: Webmaster

04 Maart 2007 | Peru, Cusco

Alweer een week voorbij....de tijd vliegt en we genieten hier volop van elke dag! We zijn echt in een mooi land terecht gekomen en soms lijkt het wel een droom. De mensen hier zijn ontzettend vriendelijk. Hier en daar zie je nog een authentiek geklede inca, heel mooi om te zien. Ook het centrum van Cusco is prachtig. Net als de velen overblijfselen die je hier nog kunt vinden uit de incatijd.
Afgelopen week hebben we elke dag vier uur Spaanse les gehad. We zitten in een klasje met z´n vieren. Tijdens de les wordt er alleen maar Spaans gesproken. Heel intensief maar zeker wel efficient. Ongelofelijk hoeveel we al hebben bijgeleerd in een week tijd. Toevallig zit er nog een verpleegkundige bij ons in het klasje. Daarom heeft de lerares voor ons een rondleiding in een plaatselijk ziekenhuis geregeld. Hier zijn we vrijdag geweest. Heel indrukwekkend hoe het er allemaal aan toe gaat. Vanwege het feit dat het ziekenhuis het armste van Cusco is, hadden we van tevoren met ons klasje wat geld ingezameld om luiers en andere verzorgingsproducten voor op de kraamafdeling te kopen. De mensen waren ons ontzettend dankbaar hiervoor.
Gisteren hebben we Cusco en omgeving verkend met een gids. Heel indrukwekkend om te zien wat de overblijfselen zijn van de incatijd. Ongelofelijk hoe de mensen in die tijd bouwden. Zij gebruikten geen cement maar polijstten de stenen, zodat ze precies op elkaar pasten. En het resultaat mag er zeker zijn, want in 1950 is hier een hevige aardbeving geweest waarbij alle oude gebouwen zijn ingestort behalve alles uit de incatijd.
Inmiddels hebben we helaas ook kennis gemaakt met de hevige regenbuien van hier, want de afgelopen drie dagen heeft het zo nu en dan flink geplensd. De riolering is er niet echt op gemaakt want na een regenbui staan de straten blank en stroomt het water langs de deur.
Verder hebben we gisterenavond Cusco onveilig gemaakt. We zijn samen met de meiden uit ons gastgezin flink gaan stappen. En ook hier kunnen ze er wat van. Het populairste drankje van Cusco heet pisco en wordt op vele manieren gemixt. Het kost allemaal niks dus we kunnen ze allemaal eens uitproberen ;)
Tot de volgende keer maar weer.

Groetjes Rianne en Martine

• 04 Maart 2007 - 17:52

San:

Ha zus en Martine,
    oftewel meiden van het goeie leven. Heerlijk, wat ben ik toch jaloers op jullie. Wat ook weer een mooie foto's. Rianne, naast de hond, wil ik ook graag dat je zo'n omslagdoek die je op de foto omhebt, voor me meeneemt.hihihi. Die is ook alweer zo gaaf. Meiden, bedankt weer voor de mail en tot het volgende nieuws. Dikke kus.

• 04 Maart 2007 - 18:17

Dennis:

Dag dames,
    Fijn dat het jullie zo goed bevalt! Weer leuke foto's en ook die poncho is erg grappig!
    Die alpaca is bijna net zo lelijk als Mat z'n hond!
    Succes met Spaans deze week en heel veel plzier!
    xxx

• 04 Maart 2007 - 20:19

Angelica:

He meisjes, ziet er goed uit bij jullie. Blijf zeker jullie verhaal vervolgen(in het nederlands dan wel). Martine heb je nog een mentor nodig voor de les? Veel plezier en succes.

• 04 Maart 2007 - 20:24

Desiree:

Hey Martine,

ontzettend leuk om te horen dat het goed bevalt.
    wat fijn dat wij een beetje van jullie er varingen kunnen meegenieten.
    veel plezier nog.

groetjes Dees

• 04 Maart 2007 - 21:51

Tiny En Piet:

Prachtige foto's en een mooi verslag van jullie belevenissen van de eerste week.

hoi P&T

• 05 Maart 2007 - 08:57

Silvie:

Hey ladies, volgens mij krijgen jullie je tijd wel goed om. Vergeet niet om ook een keer Inka-kola te drinken. Veel plezier verder!!!

• 05 Maart 2007 - 09:29

Mariëtte En Henk:

Ha,
    Het ziet er erg gezellig uit bij jullie in Peru.
    Mooie foto,s en fijn om jullie verhaal te lezen.
    Doei!!!!

• 05 Maart 2007 - 16:20

Gregor:

!Ola senoritas!

Wat hebben jullie al veel meegemaakt in die korte tijd, cool hoor! Wel speciaal lijkt me zo'n ziekenhuisbezoekje..zolang je er maar niet met de ambulance cq lama naartoe wordt gereden ;) Ga zo door...

Groetjes, Gregor

• 05 Maart 2007 - 16:24

Silvie En Gregor:

Leuke poncho Rianne.... Maar jouw fleece vestje blijft ook leuk hoor Martine :)))

• 05 Maart 2007 - 19:16

Kim:

Weer leuke foto's dames!!!Wow ik be benieuwd naar jullie Spaanse vocabulaire!dikke kus Kim

• 05 Maart 2007 - 20:32

Bertien:

Hallo meisjes, prachtige foto's, fijn om te horen dat het jullie zo goed bevalt. Een dikke kus van Huub en mij.

• 05 Maart 2007 - 21:22

Wendy En Edward:

hoi,
    We vinden het erg leuk om jullie verhalen te lezen. We krijgen meteen weer reislustige gevoelens. Geniet er maar van, het is zo weer om, doe voorzichtig en veel plezier. Veel groetjes wendy en edward

• 05 Maart 2007 - 21:24

Jan Vonk:

Heel indrukwekkend wat ik tot nu toe gezien heb, Heel veel groeten van mij,
    Jan

• 06 Maart 2007 - 00:26

Diana K:

Hoi Martine.
    Fijn om te zien hoe het met je is en wat jullie doen. Ook de foto's zijn voor ons leuk om te bekijken. Wens jullie nog een hele fijne tijd.

Groetjes Diana K

• 07 Maart 2007 - 03:07

Armand TH:

Ha die Martine
    Heb nachtdienst en dus even tijd om nog eens op jullie site te kijken.
    Fijn dat de tijd zo snel gaat en de kans hebben om leuke dingen te zien.
    Blijf het volgen.

Groetjes

• 07 Maart 2007 - 10:34

An &Piet Kessen:

Buenos dias Senöritas
    Zo te zien en te horen gaat alles goed en we volgen jullie op de voet(pie),de techniek staat voor niks.mucho saludos.
    Annie en Piet.

• 07 Maart 2007 - 12:14

Monique:

He genieter...
    Klinkt weer geweldig...ben jalours!!!
    Ben benieuwd wat die indrukken daar nu zijn vergeleken met ons Ghana???
    Verder...geluksvogel....met vieren in een klasje....
    Gaat goed vooruit met dat Spaans....
    Ik ga vrijdag vooor een week naar Barca...naar pa en ma...pa heeft beetje moeilijk..is weer blij dat ik kom.
    Daarna een week skien in Oostenrijk...
    Tot snel en goed huiswerk maken...
    Liefs Monique xxx

• 07 Maart 2007 - 16:32

Batteke:

Hee dames, leuk wat jullie allemaal al mee hebben gemaakt, Martine als je terug bent moet je me maar eens zo'n pisco maken :p, veel plezier nog, je neefje

• 07 Maart 2007 - 19:48

Marzena En Hans Van :

we zijn blij dat jullie goed zijn aangekomen en dat jullie het in Peru zo mooi vinden. Dat de Inca's Spaans spreken is eigenlijk bizar, want het was de taal van hun vijand. Wat leuk dat jullie in het ziekenhuis voor de kleintjes hebben gezorgd. Wat zit er in dat drankje dat Pisco heet?
    wij lezen regelmatig de berichten, zien met veel belangstelling de mooie foto's en volgen de wilde verhalen.
    Op tijd naar bed hoor, sprak moeder Marzena!!!
    liefs van M en H.

• 07 Maart 2007 - 22:14

Silvia:

Lieve meiden, que tal? wat ziet het er toch allemaal geweldig uit! Fijn dat het Spaans al zo snel vooruit gaat maar nog genoeg tijd voor leuke dingen dus! Leuke poncho trouwens! Staat je super, Rianne!

• 08 Maart 2007 - 14:43

Leon Le Mair:

Hoi Rianne en Martine, na de foto van de poncho moet ik toch ook een berichtje achterlaten. Staat kei gaaf hoor! Geeft de pisco nog bijwerkingen? Of is dit ook een mooi drankje om in Eindhoven te introduceren? Aan de foto's en verhalen te zien en horen vermaken jullie je wel. Het ziet er indrukwekkend uit in ieder geval. Geniet van de mooie dingen en veel succes - na alle spaanse lessen - met het vrijwilligerswerk.
    Groetjes Leon

• 08 Maart 2007 - 21:14

Joyce En Rene:

Hoi Tine,

zo te horen genieten jullie met volle teugen. Ondanks de regen. Een kleine troost is dat we hier ook al dagen regen hebben. We wensen jullie veel mooie en waardevolle ervaringen en herinneringen. We gaan nu een weekje skien. Als we terug zijn, kijken we snel of jullie al een nieuw reisverslag hebben. Erg leuk om te lezen. Hou je taai Tine.
    Dikke poen,
    Joyce en Rene

• 08 Maart 2007 - 23:00

Marlies:

hoi martine ik heb de foto s en je verhaal gelezen echt te gek, fijn om te zien dat het zo goed met je gaat kus marlies

• 09 Maart 2007 - 11:22

Niek En Mies:

Het klinkt steeds enthousiaster. Wat heerlijk dat je dit kunt meemaken. Wat een goed gevoel moet het jullie geven om d.m.v een kleine bijdrage mensen blij te kunnen maken. Goed reisverslag en leuke foto´s. We kijken al weer uit naar het volgende.
    Hasta la vista!
    Niek en Mies

• 09 Maart 2007 - 11:57

Thieu En Willy:

wat weer mooie foto's dames. Rianne rood staat je goed!!. Fijn dat jullie zo snel spaans leren ,we hopen wel dat jullie ons straks nog kunnen verstaan, anders hebben we een probleem. Heel veel groetjes uit Ell.

• 09 Maart 2007 - 15:29

Eumschke:

Martine hou je goed en veel plezier met Rianne, en veel groeten van oma en dat is het...

• 09 Maart 2007 - 16:52

Linda:

Hey Rianne,wat leuk om te zien dat het zo goed met jullie gaat.Ik zie op de foto, dat je je al aardig aan het inburgeren bent als inca. Wederom een leuke site! Heel veel plezier samen. X

• 10 Maart 2007 - 08:28

Sonja En Dennie:

Wat een belevenissen!! Sjiek hoor! Veel plezier en succes nog!!

xxx Sonja en Dennie

• 10 Maart 2007 - 12:19

Esther:

Haai,
    Wat een mooie verhalen en foto´s. Geweldig dat jullie dit allemaal meemaken! Ik ben jaloers. Hopelijk gaan de komende maanden nog een aaneenschakeling van mooie ervaringen worden. Daar heb ik trouwens geen enkele twijfel over!!! Geniet ieder moment, zelfs van de peruaanse regen (of is die toch hetzelfde als de hollandse, haha.)
    liefs X

• 10 Maart 2007 - 17:04

Ruurd Van Der Goot:

Ha die Martine, com esta?
    Ik geloof dat jullie het wel naar jullie zin hebben daar, toch? Erg leuk dat we een beetje mee kunnen genieten van jullie avontuur. Have fun and take care...
    Groetjes Ruurd, Anke en Tim

• 11 Maart 2007 - 12:45

Daniëlle :

Hoi Martine,
    Het is leuk dat jullie een log bijhouden, zodat ik jullie vakantie kan volgen.Ik zal regelmatig een kijkje komen nemen om jullie belevenissen te lezen.Geniet van jullie vakanie en hou jullie goed!
    Dikke poen vaan dien vreugere buurmeidske.

• 11 Maart 2007 - 12:47

Diana O:

!Ola Martine (en Rianne)¡

Ik neem aan dat het met dat Spaans ondertussen wel aardig zal lukken. Moet, ondanks de regen, geweldig zijn om daar te vertoeven, midden tussen de plaatselijke bevolking. Geniet ervan en laat ons ondertussen verder meegenieten via jullie leuke berichtjes.

Groetjes Diana

• 12 Maart 2007 - 12:52

Roos:

Hola, como estais? Que buenas fotas he visto, super linda! Me recordabalo asi; las mujeres incas, los edificios, todo. Y el tiempo, que tal? El sol se gira la otra direccion, verdad?! Pues, que os diverteis!! Saludos!

• 12 Maart 2007 - 19:48

Aafke:

He Rianne,
    Wat een leuke foto's en verhalen!! Ik ben super jaloers!! Geniet ervan en drink een pi(l)sco op mij!! Ik wacht vol spanning op jullie volgende bericht! Groetjes

• 12 Maart 2007 - 19:55

Marc:

hoi sjat ik vond het super om je even te zien via de webcam. en geniet nog maar van je laatste dag als 24 jarige. dikke poen.

• 12 Maart 2007 - 20:50

Kim:

Ola guapas ( geloof ik hihi). Hoe ist?Martine ben je jarig geweest?gefeliciteerd!Rianne ik tel alweer af haha xxx kim

• 12 Maart 2007 - 22:31

Femielie Sittard :

Hoi Martine
    Vaan Harte PROFICIA met diene verjaordaag.Het is bijna 00.00 uur 13 maart dus tijd om jou te feliciteren.Ik ben al bij je ouwelui geweest om de feestvreugde te delen.Drink je straks maar een pisco op een goed mooi nieuw levensjaar en wij nemen er ook eentje.Groetjes en liefs vaan us.

• 13 Maart 2007 - 07:01

Dennis:

Martine van harte met je 25-ste (!!!) verjaardag! Maak er een speciale dag van en we drinken er hier ook een (of twee...) op jou.
    Rianne tot bels!

xxx Dennis

• 13 Maart 2007 - 08:13

Daniëlle :

Vaan harte gefeliciteerd mit diene 25e vurjaordaag Martine!!!Geneet vaan de speciale daag in hut bijzondere land :-)Hut keump tenslotte neet eeder jaor veur dat ste daor diene vurjaordaag kins viere ;-)Unne dikke poen vaan dien vreugere buurmeidske.

• 13 Maart 2007 - 09:10

Jacqueline Lemmens:

Hallo Martine,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag! Wat bijzonder om deze mijlpaal daar te vieren... Geniet er maar van. Verder vind ik dat jullie een mooie site hebben, ik zal geregeld even een bezoekje brengen om te kijken wat jullie daar allemaal uitspoken! Dikke kus, Jacqueline

• 13 Maart 2007 - 10:05

Sil:

Hey Tiene,
    Proficiat met je 25e verjaardag! Heb je al speciale verjaardags-rituelen moeten doorstaan?Maak er een leuke dag van!!!

Knoevel van je zusje over de prairie

• 13 Maart 2007 - 11:50

Diana K:

Hoi Martine,
    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, maak er maar een hele gezellige dag van.
    Ook heel veel groetjes en gefeliciteerd met je verjaardag van Centa.

Groetjes Diana k

• 25 Maart 2007 - 12:59

Kina:

Wat leuk om je even te schrijven. Er is heel veel gebeurd nu jij weg bent. Maar dit hoor je nog wel. Heel veel plezier nog. Denk er goed over na het beste kun je leven in Nederland. Om Marzena nog even aan te vullen op tijd naar bed.

• 26 Maart 2007 - 12:47

Ankie En Noud:

Ha latina's

prachtig verhaal en super foto's
    prachtig land daar he!!
    geniet van elk moment en maak maar veel foto's!!! probeer ook wel af en toe te genieten van het uitzicht....

als je een goeie wil maken bij de peruanen, moet je gewoon over Farfán beginnen (peruaanse voetballer bij PSV)!!
    dan kun je gegarandeerd niet meer stuk!!!

dikke poen!!!

• 03 April 2007 - 15:38

Ruud & Helmie:

Hoi Rianne,

We hebben je berichtje gezien op de computer, Kei leuk dat je aan ons gedacht had. Het vrijgezellenfeest was voor ons beide een superdag, de details zal je nog wel te horen krijgen. Nog veel plezier daar in Peru!!!

Groetjes Ruud & Helmie

• 03 April 2007 - 16:10

Dennis Orbons:

Pisco ?

Is dat een combinatie tussen cola en iets anders ?